ירושות עזבונות וצוואות

ליצירת קשר

לתחומים נוספים

העברה בין דורית

העברה בין דורית -לווי משפטי ועסקי תכנון הורשה ויעוץ אסטרטגי בהעברה בין דורית של הון פיננסי ונכסים לעיתים קרובות פונים אלי לקוחות ממשפחות אמידות, שמחזיקות

קרא עוד »

ייפוי כוח מתמשך

יפוי כוח מתמשך   עו"ד אבירם בורוכוב הינו בעל רישיון ממשרד האפוטרופוס הכללי לעריכת ייפוי כוח מתמשך ועורך עבור לקוחותיו את המסמכים הנדרשים, וכן מלווה

קרא עוד »

שירותי נוטריון ואפוסטיל

שירותי נוטריון ואפוסטיל   שירות נוטריון מהיר ומקצועי  עו"ד אבירם בורוכוב הינו נוטריון ותיק ומנוסה, והוא מעניק שירותי נוטריון מכל הסוגים. משרדנו ערוך לספק ללקוחות

קרא עוד »

בוררות

גישור ובוררות עו"ד בורוכוב משמש כמגשר מוסמך והוא בעלת ניסיון רב בפתרון ויישוב סכסוכים בתחום המקרקעין, בתחום העסקי מסחרי, ובתחום דיני משפחה והעיזבון. הניסיון רב

קרא עוד »

גישור

גישור ובוררות עו"ד בורוכוב משמש כמגשר מוסמך והוא בעלת ניסיון רב בפתרון ויישוב סכסוכים בתחום המקרקעין, בתחום העסקי מסחרי, ובתחום דיני משפחה והעיזבון. הניסיון רב

קרא עוד »

אפוטרופסות

עו"ד אבירם בורוכוב מעניק ליווי משפטי ללקוחות המבקשים למנות אפוטרופוס לדין מכל הסוגים ובניהם עבור מי שבית המשפט הכריז כי הוא "פסול דין", או לקטין

קרא עוד »

צוואות

למשרדינו ניסיון רב בכתיבת צוואות מכל הסוגים לרבות אישור הצוואה בפני עורך דין אבירם בורוכוב  כנוטריון.

עו"ד אבירם בורוכוב ערך מאות צוואות מכל הסוגים עבור לקוחותיו, ותרם מניסיונו הרב לשקט הנפשי שלהם לאחר עריכת הצוואה ולשמירה על רכוש המשפחה בהעברה בין דורית.

המשרד מלווה את היורשים אחרי מאה ועשרים לצורך קיום צווי הירושה והצוואה ובהגשתם לרשם הירושה או לבית הדין הרבני, ובהליך המימוש וחלוקת נכסי העיזבון לרבות עריכת הסכמים במידת הצורך לחלוקת העיזבון בין היורשים ודיווח על ההסכם לרשויות המס.

עו"ד אבירם בורוכוב שימש כמנהל עיזבון ומוציא לפועל של עיזבונות גם בתיקים מתוקשרים אשר נוהלו על ידו בדיסקרטיות רבה למרות החשיפה של הלקוחות לתקשורת, מתוך מטרה לשמור על פרטיות וסודיות עניינו של הלקוח.

אנו מציעים לכם להתייעץ עמנו בכל מקרה טרם קבל החלטה.

מהן צוואות הדדיות
היתרונות בעריכת צוואות הדדיות
כל מה שצריך לדעת על צוואות הדדיות.

 

מניסיוני בעריכת צוואות במשך הרבה מאד שנים    מספר רב מאוד של לקוחות שפנו אלי לקבלת ייעוץ טרם חתימה על צוואה, עשו זאת מתוך מטרה ורצון משותפים שלהם כבני זוג להסתמך אחד על השני ומתוך רצון להגביל ולהצר את צעדי בן הזוג אשר יוותר בחיים אחרון.

במקרים כאלו אני מציע ללקוחות שלי לערוך צוואות הדדיות.

שמתי לב שרבים מלקוחותיי שמעוניינים לערוך צוואות הדדיות, אינם מודעים כשהם פונים אלי לכל הנפקויות המשפטיות הנובעות מעריכת צוואות הדדיות.

חשוב להבהיר, כי צוואות הדדיות עליהן אתייחס להלן, הינן צוואות אשר נערכו לאחר שנת 2005, שנה בה תוקן חוק הירושה בכל הנוגע לצוואות הדדיות ולפיכך  בכל הנוגע לצוואות אשר נערכו בטרם שנת 2005, השנה בו תוקן חוק הירושה והוסף סעיף 8א לחוק העוסק בצוואות הדדיות חלים כללים משפטיים שונים. 

צוואות הדדיות אשר נערכו בטרם שנת 2005,– חלות עליהן הוראות הפסיקה אשר התפתחה בנוגע לצוואת הדדיות שהוראות החוק אינן חלות עליהן. בעיקרו של דבר, צוואות אלה חוסות בצל עקרון ההסתמכות, עקרון אשר הוגבל וצומצם לסיטואציות מוגדרות הנוגעות בעיקר לאופן בו צוואות אלה נוסחו. שאלת הגבלת חופש השינוי, היא השאלה המרכזית הנוגעות לצוואות אלה וכל מקרה נבחן לגופו על פי הניסוח הספציפי בו בחרו בני הזוג להתנסח במסגרת צוואתם ההדדית

להלן אפרט לכם את הדגשים בצוואות הדדיות אשר נערכו או יש כוונה לערוך אותן  לאחר שנת 2005.

 

צוואות הדדיות מהן?

צוואות הדדיות, הינן צוואות אשר בני זוג עורכים מתוך מטרה משותפת ומתוך רצון להגביל ולהצר את צעדי בן הזוג אשר יוותר בחיים אחרון וכן כדי למנוע מיורשים חוקיים על פי חוק  הירושה להגביל אותם בחייהם לאחר פטירת בן הזוג.

צוואות הדדיות, הינן צוואות שבני זוג עורכים כדי להוריש את עיזבונם זה לזה ורק לאחר מכן  לצדדים שלישיים או ישירות לצדדים שלישיים.

לדוגמא, בני זוג יכולים לערוך צוואות הדדיות, בהן הם  קובעים כי בפטירת אחד מהם, יעבור כל עיזבונם לבן הזוג הנותר בחיים, הם יכולים לקבוע הוראות המגבילות את השימוש של בן הזוג בעיזבון, כאשר רק לאחר פטירת שניהם יועבר כל עיזבונם לילדיהם המשותפים.( בהמשך אתייחס לכך – ראו סעיף "יורש אחר יורש").

בני זוג יכולים אף לערוך צוואה הדדית בה יורישו את כל עיזבונם, ישירות, לילדיהם ואף צוואה שכזו יכולה להיערך כצוואה הדדית.

כאשר בני זוג עורכים את צוואתם ההדדית במסמך אחד, הצוואה תהיה אף צוואה משותפת, בנוסף לכך שמדובר בצוואה הדדית. 

אני ממליץ בדרך כלל לערוך צוואות הדדיות בשני מסמכים נפרדים . 

 

מהם היתרונות בצוואות הדדיות?

כאמור הבחירה באופציה של צוואות הדדיות, מאפשרת לבני הזוג להגביל ולהצר את צעדיהם בנוגע ליכולתו של כל אחד מהם לשנות את צוואתו בעתיד.

יתרון מרכזי זה, יכול להוות, בנסיבות מסוימות, אף חסרון ובמיוחד כאשר בן הזוג הנותר בחיים מוצא עצמו במציאות ששינוי צוואתו הינו כורח, נוכח שינוי נסיבות אשר בני הזוג לא חזו אותן כאשר בחרו לערוך את צוואתם ההדדית. 

מכאן שהניסוח של צוואות הדדיות חייב להיערך על ידי עו"ד מומחה בעריכת צוואות שיש לו ניסיון  רב ומוכח אותו צבר במשך שנים רבות של עריכת צוואות .

 

המשמעויות של עריכת צוואה הדדית, ומה כלול בצוואות הדדיות, ומה זה סעיף "יורש אחר יורש" ?

המשמעות המרכזית של עריכת צוואה הדדית, נוגעת להגבלת אפשרות השינוי של הצוואה, ללא ידיעת בן הזוג השני.

בעניין זה, יש הבחנה ברורה בין מצב בו בן הזוג החפץ לשנות את הצוואה ההדדית, פועל כאשר בן זוגו עדיין בין החיים לבין מצב בו פעולותיו בעניין זה נעשות לאחר שבן זוגו כבר נפטר.

ההגבלות החלות בשתי סיטואציות אלה, שונות במהותן ונובעות בעיקרן מהשאלה האם בן הזוג השני עדיין יכול אף הוא לשנות את צוואתו אם לאו.

בני זוג העורכים צוואה הדדית, חפצים, בדרך כלל, להיטיב עם בן הזוג הנותר בחיים אולם אף להבטיח שבסופו של דבר כלל העיזבון המשותף יעבור לצד ג' מוסכם (צאצאים או בני משפחה אחרים).

לפיכך, דבר מקובל הוא שצוואה הדדית תכלול אף הוראות בדבר "יורש אחר יורש", כך שלאחר פטירת בן הזוג השני, יועבר מה שהוריש לו בן הזוג הראשון, לאותם צדדים שלישיים מוסכמים.

צוואות רבות שראיתי לא כללו סעיף "יורש במקום יורש".

שימו לב שסעיף כזה הינו חשוב ביותר ורצוי לכלול אותו בצוואות ההדיות ולעיתים אף חובה לכלול אותו בצוואות ההדדיות, שכן הוא מסדיר את המצב בו חלילה יורש אשר אוזכר בצוואה נפטר טרם פטירת המצווה .

יש מקום לתת משקל ומחשבה, לאפשרות ההגבלה הקיימת בהוראות "יורש אחר יורש", כך שבן הזוג הנותר בחיים אשר מהווה "יורש ראשון" במסגרת הוראה זו – יוגבל באפשרות השימוש שלו במה שירש, כך שיובטח שעזבון זה שירש יועבר בסופו של יום לאותם צדדים שלישיים מוסכמים.

ההגבלה אפשרית בכמה אופנים, בין הגבלה לצורך שימוש בפירות בלבד ובין הגבלה בתחלוף ויש לבחון בכל מקרה איזו הגבלה תאפשר, מחד, שימוש לטובת בן הזוג הנותר בחיים ומאידך תיתן בטחון מספיק לכך שחלקו הארי של עזבון זה ישמר לאותם צדדים שלישיים.

הוראות המתייחסות להגבלת בן הזוג שנותר בחיים – פרק ב'.

לעיתים רצוי לכלול בצוואה הוראות המסדירות את הרצון של המצווה להגביל את בן הזוג שנותר בחיים בכל הקשור ליכולתו לעשות דיספוזיציה ברכוש  לאחר פטירת המצווה, ובמיוחד כאשר בן הזוג שנותר בחיים יבקש לנהל פרק ב' בחייו החדשים עם בן או בת זוג שעלול/ה לנגוס ברכוש של המצווה מכורח הסטאטוס של ידוע בציבור או מכורח נישואים, וזאת כאשר לא נחתם הסכם שיתוף ו/או הסכם ממון המסדיר זאת בתקופת פרק ב' בחיים.

 

שינוי או ביטול של צוואה הדדית כאשר בן הזוג עדיין בין החיים. 

כאשר בני זוג ערכו צוואה הדדית ואחד מהם חפץ לשנותה – לא יהיה כל תוקף לשינוי שיבצע מי מהם, אלא אם כן מסר הודעה בכתב לבן הזוג בטרם השינוי.

מסירת הודעה לבן הזוג, בהתאם להוראות החוק, מאפשרת לבן הזוג המודיע לערוך צוואה חדשה תוך התעלמות מהצוואה ההדדית. מטרת ההודעה, הינה לאפשר לבן הזוג השני לערוך אף הוא צוואה חדשה.

חשוב לציין, כי מסירת הודעה על ידי אחד מבני הזוג, גורמת לכך שהצוואה ההדדית תהיה בטלה, דהיינו לא יהיה לה תוקף אף ביחס להוראות בן הזוג השני וככל שבן הזוג השני לא יערוך צוואה חדשה מטעמו – עזבונו יחולק לאחר פטירתו על פי דין, דהיינו כאלו לא קיימת כל צוואה מבחינתו.

תשומת הלב, כי ההודעה בדבר השינוי צריכה להימסר לבן הזוג, במצב בו לא יהיה ספק שבן הזוג אכן קיבל את ההודעה. במצב בו בן הזוג השני עדיין בין החיים אולם מצבו הקוגנטיבי אינו מאפשר עוד, מבחינתו, לערוך צוואה חדשה – יתכן ולהודעה שנמסרה תהיה נפקות מוגבלת אם בכלל.

 

שינוי או ביטול של צוואה הדדית כאשר בן הזוג כבר אינו בין החיים. 

במצב בו בני זוג ערכו הצוואה הדדית ואחד מהם חפץ לשנות את הצוואה כאשר בן הזוג כבר אינו בין החיים – יוכל הוא לעשות כן רק במצב בו אין הוא יורש את בן הזוג שנפטר.

לפיכך, כאשר הצוואה ההדדית קובעת כי העיזבון, כולו או חלקו, יועבר לבן הזוג הנותר בחיים – יהיה על בן זוג זה להסתלק מהעיזבון הסתלקות כללית ורק אז יוכל לערוך צוואה חדשה השונה מהצוואה ההדדית.

ככל שבן הזוג הנותר בחיים חפץ לשנות את הצוואה ההדדית, לאחר שכבר ירש את בן הזוג על בסיס אותה צוואה הדדית – יהיה עליו לפעול תחילה להשיב לעיזבון את כל מה שירש ורק לאחר מכן יוכל לערוך צוואה חדשה השונה מהצוואה ההדדית.

ישנה אפשרות  לכלול בצוואות ההדדיות התנאות בדבר היכולת לשנות צוואה הדדית.

חוק הירושה, מאפשר לבני זוג העורכים צוואה הדדית – להכליל בצוואה שכזו הוראות המתנות על הוראות החוק ומאפשרות לבן הזוג לשנות את הצוואה באופן שונה מהאופן בו מאפשרות הוראות חוק הירושה שינויים אלה

כך לדוגמא, יכולים בני זוג להתנות בצוואה ההדדית כי השינוי של הצוואה על ידי אחד מהם, יכול להיעשות, בחייהם, אף ללא מסירת הודעה בכתב ואף לאחר הפטירה – ללא צורך בוויתור על החלק שירש על פי הצוואה ההדדית.

התנאות אלה, מאפשרות לבני הזוג לערוך תכנון טוב ביותר של הליכי ההורשה העתידיים שלהם, מתוך ראיית צרכיהם המשותפים והנפרדים ומתוך מחשבה עתידית על נסיבות אשר יאפשרו להם תמרון טוב יותר בנסיבות החיים המשתנות

 

כיצד ניתן לתקוף או להתנגד לצוואה הדדית?

לאור הוראות החוק המיוחדות החלות על צוואה הדדית, אזי בכל סיטואציה בה מי מבני הזוג פעל לשינוי הצוואה ההדדית – יכולות להיות נפקויות משפטיות מהותיות כאשר צעד זה מבוצע שלא על פי הוראות החוק המדויקות.

לפיכך, בכל מצב בו מעורבת צוואה הדדית, יחד עם מציאות בה מי מבני הזוג פעל לשינויה – יש מקום לבחון את תוקפה של הצוואה ההדדית ואת משמעות השינוי, תוקף השינוי ואפשרות תקיפת מי מהם בנסיבות המתאימות

 

הליכים משפטיים כנגד צוואה הדדית.

במצבים לא מעטים, מוצאים עצמם יורשים במציאות לא נוחה מבחינתם, כאשר הצוואה ההדדית פוגעת בהם ואף חמור יותר – כאשר מי מבני הזוג שינה את הצוואה ההדדית לטובתם או לרעתם וכעת עומדים הם בפני מציאות בה עליהם לתקוף את הצוואה המשנה או להגן עליה.

הוראות החוק והפסיקה, כפי שהתפחתו במהלך השנים, יוצרות שלל טענות המאפשרות לתקוף מציאות זו או להגן עליה. לנסיבות העולות בעיקר מתוך הצוואה עצמה וכמובן לנסיבות חיצוניות הנוגעות לאופן השינוי ולסיבות ולנסיבות שהביאו לכך – משקל שיכול במצטבר להביא לתוצאה הרצויה.

לכן, בכל מקרה בו קיימת צוואה הדדית ובוודאי כאשר מדובר במצב בו הצוואה שונתה על ידי אחד מבני הזוג, יש חשיבות רבה לבחינה דקדקנית של מכלול הנסיבות הסובבות את הצוואה ואת שינויה, כדי לבחון האם אכן מדובר במקרה בו אפשר לתקוף את המציאות הנחזית או להגן עליה, בהתאם לנדרש.

אנו מציעים לכם להתייעץ עמנו בכל מקרה טרם קבל ההחלטה.

למשרדינו ניסיון רב בכתיבת צוואות מכל הסוגים לרבות אישור הצוואה בפניו כנוטריון.

 

עו"ד אבירם בורוכוב ערך מאות צוואות מכל הסוגים עבור לקוחותיו, ותרם מניסיונו הרב לשקט הנפשי שלהם לאחר עריכת הצוואה ולשמירה על רכוש המשפחה בהעברה בין דורית.

המשרד מלווה את היורשים אחרי מאה ועשרים לצורך קיום צווי הירושה והצוואה ובהגשתם לרשם הירושה או לבית הדין הרבני, ובהליך המימוש וחלוקת נכסי העיזבון לרבות עריכת הסכמים במידת הצורך לחלוקת העיזבון בין היורשים ודיווח על ההסכם לרשויות המס.

עו"ד אבירם בורוכוב שימש כמנהל עיזבון ומוציא לפועל של עיזבונות גם בתיקים מתוקשרים אשר נוהלו על ידו בדיסקרטיות רבה למרות החשיפה של הלקוחות לתקשורת, מתוך מטרה לשמור על פרטיות וסודיות עניינו של הלקוח.

 

סדר היורשים על פי חוק הירושה ובאילו מקרים כדאי ורצוי לערוך צוואה?

המצב המשפטי בישראל הינו כי בהיעדר צוואה יחולו הוראות חוק הירושה אשר קובעות את סדר היורשים בהיעדר צוואה והוראות החוק עיקרן כדלקמן:

 

המנוח השאיר אישה וילדים

העיזבון מתחלק שווה בשווה בין בן הזוג של הנפטר ובין ילדיו של הנפטר.

בנוסף זכאי בן הזוג לרשת גם את המיטלטלין ואת מכונית הנוסעים.

אלמנה זכאית לקבל מן העיזבון גם את דמי כתובתה ותוספת כתובה, ובנסיבות מסוימות היא יכולה גם לדרוש מזונות מן העיזבון.

 

למנוח/ה היה/תה ידוע/ה בציבור

ידועים בציבור: על פי סעיף 55 לחוק הירושה, בהיעדר צוואה, זכות הירושה של ידוע או ידועה בציבור של הנפטר שווה לזו של בני זוג נשואים, אך רק אם הידועים בציבור אינם נשואים לאחרים, וכאשר מוכיח בן הזוג שנותר בחיים כי הוא והמנוח חיו כידועים בציבור, קיימו משק בית משותף. 

 

המנוח היה נשוי ללא ילדים

העיזבון מתחלק שווה בשווה בין בן הזוג ובין הורי המנוח או אחיו ואחיותיו.

בן זוג ואחים מתחלקים:

2/3 לבן זוג

 ו-1/3 מתחלק בין האחים.

 

המנוח היה נשוי ולא הותיר ילדים אחים או הורים

בן הזוג יורש את כל העיזבון רק אם הנפטר לא הותיר אחריו ילדים, אחים או הורים. 

 

המנוח לא היה נשוי והותיר אחריו ילדים

העיזבון מתחלק שווה בשווה בין ילדיו. אם גם ילדיו של הנפטר אינם בחיים, הירושה מתחלקת בין נכדיו של הנפטר. אם מי מילדי הנפטר נפטר לפניו חלקו עובר לנכדיו בחלקים שווים ביניהם. אם מי מיורשי הנפטר נפטר אחריו – חלקו עובר ליורשיו עפ"י צו ירושה/קיום צוואה.

 

המנוח לא היה נשוי ולא הותיר אחריו ילדים

הורי המנוח, אחיו ואחיותיו מתחלקים בכל העיזבון רק אם הנפטר לא הותיר אחריו בן או בת זוג ולא היו לו ילדים.

 

המנוח לא הותיר ילדים, בן או בת זוג, הורים או אחים,

העיזבון מתחלק שווה בשווה בין הורי הוריו של הנפטר וצאצאיהם. 

 

המנוח נפטר ערירי

ירושתו של נפטר ערירי עוברת לניהול האפוטרופוס הכללי, ונשמרת מספר שנים כדי לאפשר ליורשים שיתגלו לקבל את הירושה, לאחר חלוף זמן הקבוע בחוק, עובר העזבון למדינה.

 

מכאן שבנסיבות קיימות כפי שיפורטו להלן מומלץ לכתוב צוואה ואלו הן: 

  1. ידועים בציבור: מומלץ לערוך צוואה כדי למנוע סכסוך אפשרי לגבי מעמד הידוע בציבור הנותר.
  2. פיצול הירושה: מקרים שבהם המוריש מעוניין להוריש חלקים ספציפיים מעיזבונו לקרוביו, לאנשים שאינם קרוביו או לתאגידים, שלא בהתאם להוראות חוק הירושה.
  3. זכויות ברכוש: מקרים שבהם קיים צורך להסדיר זכויות שימוש ברכוש לאחר מותו של המצווה. 
  4. בני זוג גרושים או פרודים, ומשפחות חד הוריות: חוק הירושה אינו מסדיר את זכויות הירושה במקרים אלה.
  5. זוג מבוגר שאין לו ילדים והוא בגיל שככל הנראה כבר לא יהיו לו ילדים.
  6. זוג שנשוי נישואים שניים ולכל אחד מבני הזוג יש ילדים משלו.

 

סוגי צוואות


צוואה היא כאמור  הדרך הבטוחה ביותר לדאוג לחלוקת העיזבון על פי רצונו של הנפטר.
מהי צוואה?

צוואה היא הצהרה בכתב, המהווה מסמך משפטי, ומסדירה את חלוקת הרכוש של אדם לאחר מותו.

הצוואה יכולה להתייחס לכל רכוש שהיה לאדם בעת מותו, ולכלול הוראות מדויקות ותנאים לביצועה ולחלוקת הרכוש, ומנגד יכולה הצוואה להיות כללית ולפרט רק קווים מנחים כלליים לביצועה.

אין הגבלה גם על מספר הצוואות שיכול אדם להשאיר אחריו, אך הצוואה המאוחרת התקפה שתקוים, ומבטלת צוואות שקודמות לה. משתמע מכך שהצוואה המאוחרת היא הקובעת בכל מצב.

אין בחוק הוראות ספציפיות לאופן עריכת הצוואה.

החוק הישראלי מכיר בכמה סוגי צוואות.

צוואה בכתב יד: כתובה כולה בידי המצווה, וחתומה בחתימתו ובכתב ידו. ונושאת את תאריך עריכתה, גם הוא בכתב ידו של המצווה. 

צוואה בפני עדים: נעשית בכתב, נושאת תאריך, נחתמת בידי המצווה בפני שני עדים. המצווה חייב להצהיר בפני העדים כי זו צוואתו, ובאותו מעמד חותמים גם העדים על הצוואה כדי לאשר שהיו עדים לעריכתה בידי המצווה. הצוואה יכולה להיות כתובה בכתב יד או מודפסת, אך החתימות חייבות להיות בכתב ידם של המצווה והעדים, ולהיחתם במועד עריכת הצוואה ולא במועד מאוחר יותר. מומלץ כי לפחות אחד העדים יהיה עורך דין המתמחה בעריכת צוואות, כדי למנוע מהמצווה טעויות שעלולות לאחר מותו להביא לפסילת הצוואה.

צוואה בפני רשות: צוואה בפני רשות היא צוואה הנאמרת בעל פה או מוגשת בכתב בפני שופט, הרשם לענייני ירושה, חבר בית דין דתי או נוטריון. אם הצוואה נאמרת בעל פה היא מוקראת למצווה בידי הרשות, ובסופה יבואו הצהרה, חתימת הרשות ואישור הרשות על מועד עריכת הצוואה וכי הצוואה נערכה בידי המצווה.

צוואה בעל פה: ידועה גם בשם צוואת "שכיב מרע". אפשרות זו קיימת רק במקרה שהמצווה נמצא על סף מוות, או רואה עצמו במצב כזה. צוואה בעל פה צריכה להיעשות בפני שני עדים המבינים את שפת המצווה, ועליהם לרשום אותה בזיכרון דברים הכולל את תוכן הציווי, התאריך והנסיבות שהביאו לעריכתה. לאחר מכן יש להפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה. צוואה בעל פה בטלה לאחר חודש, אם חלפו הנסיבות שהצדיקו את עריכתה והמצווה עודנו בין החיים.

 

מהי צוואה דיגיטלית? ( מוקלטת ומצולמת) 

שירות חדש עבור לקוחות המשרד.

הליך תקיפת צוואה נעשה לעניין שכיח בבתי המשפט לענייני משפחה אליהם מוגשות התנגדויות רבות שמנוהלות על ידי היורשים במשך שנים על גבי שנים. 

בשנים האחרונות נשמעת קריאה בקרב שופטים וחברי כנסת ולוביסטים למינהם ואליהם מצטרפים גם עורכי דין מומחים מהשורה הראשונה הקוראים להגן על צוואות באמצעות צילום.

מניסיוני בתיקים רבים שניהלתי בבתי המשפט לענייני משפחה שעסקו בהתנגדויות לקיום צוואות, נתקלתי בכל הטיעונים המשמשים לתקיפת צוואות, ולכן אני מדקדק בעריכת הצוואה ובהליך החתימה בפני כנוטריון על צוואה בכל הפרטים הנדרשים על פי חוק הירושה.

צילום הצוואה עשוי להוות תיעוד דוקומנטרי וראיה מכרעת ותומכת  בהוכחת רצון המצווה. 

במקרים מסוימים בהם ישנו חשש לצלילות דעתו של המצווה ו/או לגמירות דעתו בשל גילו המופלג או מצבו הבריאותי אני ממליץ על מנת  להבטיח כי  הצוואה תמומש מבלי  שמתנגדיה יטענו לבטלותה בשל העדר צלילות דעת, לקבל חוות דעת של רופא מומחה (פסיכוגריאטר).

יחד עם זאת אני ממליץ כדבר שבשגרה לערוך  גם צוואה דיגיטאלית (מצולמת ומוקלטת)  אשר תצורף לצוואה בעדים, בכתב, בפני נוטריון, על פי הוראות חוק הירושה, ואשר במסגרת בתיעוד יצולם המצווה ויתועד בזמן אמת ובעת חתימתו על צוואתו האחרונה.

חוות הדעת הרפואית והצוואה הדיגיטאלית שניהם גם יחד יהוו חיזוק ראייתי לכך שהצוואה נעשתה מרצונו הטוב והחופשי של המצווה לחלוקת רכושו בצלילות בגמירות דעת ומתוך רצון כן והופשי.

צילום המעמד בוידיאו עשוי ליתן מענה גם  למי שאינו יודע לכתוב או לקרוא:

ראוי לציין כי צוואה מצולמת יכולה לתת מענה לאנשים שאינם יודעים קרוא וכתוב, ואינם מעוניינים כי דבריהם יועלו על הכתב, מאחר והם אינם סומכים על אנשים. 

 

מהן צוואות הדדיות? ומה החידוש העיקרי?

ביום 1.8.05 התקבל בכנסת חוק הירושה (תיקון מס' 12), אשר הוסיף לחוק הירושה את סעיף 8 א' המסדיר את נושא הצוואות ההדדיות.  על פי סעיף  8 א' לחוק הירושה, צוואות הדדיות הינן צוואות הנערכות על ידי בני זוג מתוך הסתמכות של בן הזוג האחד על צוואת בן הזוג האחר. 

צוואות אלה יכולות להיעשות בין אם הזוכה על פי כל אחת מהצוואות הוא בן הזוג ובין אם הוא גורם שלישי, כדוגמת ילדי בני הזוג או קרובים אחרים.

ניתן לערוך צוואות הדדיות במסמך אחד או בשני מסמכים נפרדים, ובלבד ששני המסמכים נערכו באותה העת.

החוק מאפשר לבני זוג שערכו צוואות הדדיות לבטל את צוואותיהם, אם בחייהם ואם לאחר פטירת אחד מהם, אולם, החוק מתנה ביטול צוואות הדדיות בתנאים מסוימים המהווים תנאי לביטול תקף.

 

ביטול צוואה בחיים.

בן זוג אשר חפץ לבטל את צוואתו ההדדית במהלך חיי שני בני הזוג מחויב, כתנאי לביטול צוואתו, בין היתר, למסור הודעה בכתב על ביטול הצוואה למצווה השני. ביטול צוואת בן הזוג האחד גורר ביטול אוטומטי של צוואת בן הזוג השני.

 

ביטול צוואה לאחר מות בן הזוג. 

אם נפטר אחד מבני הזוג ובן הזוג שנותר בחיים חפץ בביטול צוואתו, כי אז החובות החלות על בן הזוג שנותר בחיים, כתנאי מקדמי לביטול צוואתו, משתנות לפי השלב בו מתבצע הביטול. 

לפני חלוקת העיזבון: אם בן הזוג מבקש לבטל את צוואתו לפני חלוקת העיזבון, כי אז הינו מחויב לבצע הסתלקות מכל חלק בעיזבון שהוא אמור לקבל לפי הצוואה ההדדית של המצווה שנפטר.

אחרי חלוקת העיזבון: לעומת זאת, אם בן הזוג מבקש לבטל את צוואתו לאחר חלוקת העיזבון, כי אז חלה עליו חובה להשיב את כל מה שירש לפי הצוואה הדדית. במקרה בו השבה אינה אפשרית או בלתי סבירה, מחויב בן הזוג להשיב את שוויה של המתנה או החלק בעיזבון שירש.

 

טעויות נפוצות בכתיבת צוואה

כתב יד: צוואות בכתב יד אינן יכולות להיות מודפסות בתוספת חתימה בכתב יד. הצוואה כולה חייבת להיות כתובה בכתב ידו של המצווה בלבד. בכל מקרה אחר הצוואה תיפסל.

נוכחות הנהנים: אדם שהמוריש מעוניין לרשום אותו כנהנה בצוואתו אינו יכול להיות נוכח בעת כתיבת הצוואה או לקחת חלק פעיל, במישרין או בעקיפין, בעריכתה. 

תנאי לא חוקי: צוואה אפשר לשנות תמיד: גם אם המוריש מציין בפירוש בצוואה כי לא ייערך בה שינוי בעתיד, התנאי נחשב בלתי חוקי. 

תנאים לא סבירים: מותר להתנות את חלוקת הרכוש ליורשים בתנאים, כל עוד הם נחשבים לסבירים, וניתנים לביצוע. אפשר להתנות, לדוגמה, כי הירושה תעבור לרשות ילדיו של המוריש רק לאחר שיגיעו לגיל מסוים, אך אי אפשר להתנות את הירושה בכך שיעברו להתגורר במקום מסוים, למשל.

קטינים: מומלץ למנות אחראי על עיזבון שיורשיו נחשבים קטינים על פי החוק. קטינים אינם יכולים לכתוב צוואה בעצמם, שכן החוק מכיר רק בצוואתם של בני 18 ומעלה.

יורש אחר יורש ויורש במקום יורש: חשוב להכניס סעיפים כאלה בצוואה כדי להבטיח את הרצון באופן מוחלט כיוון שאם היורש שצוין בצוואה איננו בחיים זה משנה את כל חלוקת העיזבון.

חוות דעת רפואית: אם עורך הצוואה הוא אדם מבוגר או חולה, רצוי לצרף לצוואה חוות דעת רפואית שקובעת כי הוא כשיר לערוך את הצוואה, כדי למנוע טענות על היעדר כשירות משפטית של המצווה, השפעה לא הוגנת וטענות אחרות העלולות להביא לפסילת הצוואה. 

 

למה כדאי ורצוי לעשות צוואה אצל עורך דין?
או למה לא כדאי לחסוך במקרה זה?


כל אדם רשאי ויכול לערוך צוואה בכתב יד או לחתום עליה בנוכחות עדים. יחד עם זאת, מאחר והמדובר במסמך הצפוי להיקרא ולהיבחן רק לאחר פטירתו של המצווה, הרי שבמידה וישנן טעויות במסמך הצוואה או באופן עריכתה, הרי שהמצווה לא יוכל לתקן מסמך זה או להסביר למה התכוון.

עריכת צוואה אצל עורך דין תעשה תוך שמירה על כללים ברורים.

שמירה על כללים אלו עלולה לצמצם טענות עתידיות בדבר אי חוקיות הצוואה, מעורבות אישית בכתיבת הצוואה או השפעה בלתי הוגנת.

עורכי דין העוסקים בעריכת צוואות, עורכים צוואות אלו כדבר שבשגרה.

עורכי דין למודי ניסיון נוהגים לערוך צוואות חדשות על גבי פורמט קיים, אשר נבחן אין ספור פעמים ונמצא ללא שגיאות.

הסיכוי שעורך דין ישגה בעריכת הצוואה הוא קטן.

להבדיל מאדם שאינו עורך דין, עורכי הדין העוסקים בתחום יודעים היטב מה עלול "לסבך" צוואה ולעיתים אף לגרום לביטולה.

 

כמה עולה לערוך צוואה?

מאחר ואין המדובר במוצר מדף, הרי שכל עורך דין מתמחר עריכת צוואה באופן שונה.

עלות צוואה בסיסית, כאשר שני העדים לה הם עורכי דין, אינה צריכה לעלות יותר מ- 1,800₪ בתוספת מע"מ. 

עלות צוואה הדדית אינה צריכה לעלות יותר מ-  3,200 ש"ח בתוספת מע"מ.

ככל שהצוואה מסובכת יותר, כך מחירה יהיה גבוה יותר.

                                                    
כך לדוגמא, עלות צוואה בה המצווה מבקש להוריש את כספו לטובת קרן, עשויה לעלות כ- 4,500 ₪ בתוספת מע"מ.

כאשר מדובר בצוואה מורכבת הכוללת רכוש רב ומספר יורשים, ואילו נדרשת התייחסות לכל יורש בנפרד ו/או חלוקה אחרת בין כל היורשים – במקרים אלה צוואה זו תעלה אף יותר.

עלות צילום מעמד עריכת הצוואה.

במקרים מסוימים מומלץ ללקוח לתעד את מעמד חתימת הצוואה באמצעות צילום. המדובר במקרים בהם עולה חשש ו/או קיימת סבירות כי לאחר שהמצווה ילך לעולמו, יקומו מתנגדים לאותה צוואה ואילו אותם מתנגדים יעלו טענה כי המצווה לא היה צלול בשעת חתימת הצוואה, לא הבין את תוכנה, לא ידע על מה הוא חותם, הוחתם במרמה וכד'. כאן, הצילום יספק עדות לכשרותה של הצוואה וכן לרצונו של המנוח.

צילום מעמד החתימה אינו מהווה חלק מהצוואה ואין צורך להגישו לרשם הירושה בעת הגשת הבקשה לצו קיום צוואה.

בצילום יעשה צילום במקרה של מחלוקות בין יורשים.

תוספת התשלום בגין תיעוד מעמד החתימה עשויה לעלות  1,500 ₪ בתוספת מע"מ.

ניצול מצבו של הורה קשיש על ידי מטפל זר

כיצד להיזהר מיורשים חדשים!!!!

מתי עלינו להיזהר מפני ניצול מצבו של הורה קשיש על ידי מטפל זר?

יחסי התלות בין מטפל/ת להורה קשיש או כל קרוב משפחה אחר התלוי באחרים וזקוק לסיוע יום יומי, יוצרים בהכרח דילמה גדולה אצל המשפחה .

מחד – ההכרח שבטיפול, ומאידך-  החשש ליצירת אינטימיות גדולה עם המטפל, שלעיתים יש בה כדי להשפיע על שיקול הדעת של המטופל אשר תלוי במטפל כמעט בכל פעולה שהוא נדרש לעשותה במשך היום.

לעיתים קרובות המציאות טופחת על פנינו כאשר רק בדיעבד, מתגלה לבני המשפחה הקרובה למטופל כי המטפל/ת זר/ה ניצלו את הקשיש כדי לזכות בנכסי העיזבון של בן המשפחה, ודאגו להיהפך  ל"יורשים החדשים". 

מה לעשות כאשר מתגלה צוואה בה הוריש הקשיש את כל רכושו למטפל/ת?

כיצד מתייחסים לכך בתי  המשפט?

 ואיך ניתן למנוע מראש סיטואציה כזו?

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת ונרחבת של קשישים המפתחים מערכת יחסים עם מטפליהם, כשלא מעט קשישים מעדיפים להמשיך ולהתגורר בביתם עם מטפל/ת צמודים. 

כך לדוגמה הגיע לפתחו של בית המשפט מקרה שבו קשיש טופל בביתו על ידי עובדת זרה במשך שלוש שנים, ולאחר שהיחסים ביניהם התהדקו, בשלב מסוים היא השפיעה עליו לעשות צוואה שנתיים לפני מותו, שבה הוא מוריש לה את כל רכושו

כשהקשיש נפטר הופתעו בני משפחתו לגלות שהמטפלת מחזיקה ב"צוואה חדשה" שהייתה מן הסתם  מנוגדת באופן מוחלט לזו שערך לטובתם רק לפני מספר שנים קודם לכן. 

בני המשפחה הגישו כמובן התנגדות לביצוע הצוואה בבית משפט לענייני משפחה. 

בפסק הדין קבע בית המשפט כי אכן היה מדובר בהשפעה בלתי הוגנת של אותה מטפלת על הקשיש שהיה במצב נפשי וגופני רעוע מאד בעת עשיית הצוואה ולאחר הליך ממושך, הצוואה בוטלה. 

במקרה אחר אשר בו ייצגתי יורשים שהינם בני דודים מדרגה ראשונה של אדם ערירי, בתיק התנגדות לקיום צוואה שנחתמה בפני נוטריון, ואשר נידון ממש לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בפני כב' השופט יהורם שקד,  נדרשתי להפעיל משרד חקירות נגד אותם אנשים זרים למנוח, אשר ניצלו את מצבו של הקשיש והשפיעו עליו לכתוב צוואה בפני נוטריון לטובתם.

בעקבות חקירה אינטנסיבית שנמשכה במשך חודשים לאחר מותו של הקשיש, הצליח החוקר שהופעל על ידי להוציא הודאה מוקלטת של אותם אנשים, אשר תיעדה באופן מפורט כיצד השפיעו לרעה ובאופן בלתי הוגן על בן דודם הקשיש של  אותם היורשים, לכתוב לטובתם צוואה בפני נוטריון, ולאחר שהוגשו הראיות לבית המשפט בוטלה הצוואה בהסכמה ללא ניהול הליך משפטי.  

 

התנגדות לצוואה והליך ביטול צוואה
מה עושים אם התגלה כי קיימת צוואה לטובת מי שאינו בן משפחה של המוריש?

לא קל לבטל צוואה, שכן גישת המחוקק והפסיקה הינם שיש לכבד את רצונו של האדם, אולם ישנם מצבים בהם המצווה היה במצב ששלל את רצונו החופשי להחליט מה באמת הוא רוצה שיקרה עם רכושו לאחר מותו.

לעתים מה שנחזה להיות רצונו של אדם אינו כך באמת ומכאן נגזרות עילות לביטול צוואה. 

להלן כמה דוגמאות לטיעונים נגד תקפות צוואה מתיקים בהן ייצגתי לקוחות בהליך של ביטול צוואה. 

המקרים משתנים בהתאם לנסיבות ובהתאם למקרה הנדון בפני בית המשפט.והם עסקו בעיקר במצבים:  

  1. כאשר מצבו הנפשי של עורך הצוואה היה מצב בו לא יכול היה לקבל החלטה מתוך רצון חופשי. 
  2. כאשר היתה מערכת יחסים של תלות מוחלטת של עורך הצוואה במי שלטובתו נעשתה הצוואה. 
  3. כאשר הנהנה על פי הצוואה היה מעורב בעריכת הצוואה .
  4. כאשר האמור בצוואה אינו חוקי, אינו מוסרי או איננו ניתן לקיום.

                     

הטענות הנפוצות בהליך תקיפת הצוואה.
דיני הירושה בישראל מאפשרים להעלות כמה סוגי טענות כנגד כשרותה של צוואה, בהליך המכונה "תקיפת צוואה" ואלו הטענות:

  1. המוריש לא היה כשיר לכתוב צוואה: קטין, פסול דין, לא הבין את משמעות הצוואה בעת שערך אותה. 
  2. השפעה בלתי הוגנת: המוריש היה תחת השפעה בלתי הוגנת שגרמה לו לשנות את רצונו המקורי ולהיטיב עם אחר, או הצוואה נערכה באיומים או אונס. 
  3. טעות סופר: טעויות תחביר או כתיב שעלולות ליצור פרשנות מוטעית של צוואה. במקרים כאלה אפשר לבקש מבית המשפט לתקן את הצוואה. טעות סופר אינה בהכרח מעידה על כשרותה של צוואה.
  4. צוואה סתומה: צוואה שאינה קובעת מי יהיו היורשים או אין להבין ממנה מה הנכסים הנכללים בעיזבון. 
  5. צוואה בלתי חוקית, בלתי מוסרית או בלתי אפשרית: צוואה הכוללת הוראות הנוגדות את החוק או המוסר או שלא ניתן כלל ליישמן. הוראות שכאלו – בטלות. במסגרת זו כלולים גם תנאים שעל היורשים לעמוד בהם כדי לקבל את חלקם, כמו לדוגמה, תנאי לפיו היורשים יגורו בישראל כתנאי לקבלת הרכוש. 
  6. צוואה לטובת מי שנטל חלק בעריכתה: לטובת בן זוגו או לטובת מי שהיה עד לעריכתה. הוראות צוואה שכאלה בטלות. 
  7. צוואה שהמוריש ביטל: אם באמצעות עריכת צוואה במועד מאוחר יותר, או באמצעות השמדתה. התנגדויות על בסיס זה מוגשות בדרך כלל בצירוף צוואה חדשה יותר המשנה את החלוקה או את זהות היורש.

כיצד ניתן אם בכלל, להתמודד עם התופעה של "יורשים חדשים"?

המלצות שיסייעו לכם בני המשפחה להימנע ממציאות כזו:

  1. אם חייבים להכניס מטפל/ת סיעודי/ת לבן המשפחה, יש לוודא כי המטפל/ת מגיע/ה מסוכנות מוכרת ולא למצוא מטפל/ת מזדמן/נת.
  2. מומלץ להחתים את המטפל לפני תחילת עבודתו/ה  על הסכם עבודה מפורש המגדיר בין היתר את תפקידיו.
  3. לא לאפשר בשום פנים ואופן מגורים של קבע ביחד עם בן המשפחה אלא רק בכפוף ולאחר החתמה על מסמך שאין בעצם המגורים יצירת זכויות בנכס למטפל.
  4. מומלץ לפקח ולעקוב אחר מערכת היחסים המתפתחת שבין הקשיש/ה לבין המטפל/ת, וככל שיש צורך ומתעורר חשש לניצול לרעה, יש לשקול אף להתקין מצלמות מעקב בבית.
  5. רצוי לוודא במשך כל תקופת שהייתו של המטפל/ת בבית הקשיש כי הרכוש והמיטלטלין לא מוצאים מהבית.
  6. להמליץ לקשיש/ה לערוך צוואה בזמן אמת כל עוד הוא כשיר לכך. מומלץ גם להסריט את מעמד עריכת הצוואה.
  7. אם מתפתחת מערכת יחסים קרובה עם המטפל/ת שיכולה להגיע למסגרת של "ידועים בציבור", יש לוודא עריכת הסכם שיעגן את זכויותיו של הקשיש/ה ורצוי גם שהסכם יאושר בבית המשפט.
  8. ככל שיש החמרה במצבו המנטאלי ו/או הנפשי ו/או הגופני של הקשיש/ה מומלץ למנות אחד מבני המשפחה כאפוטרופוס לרכושו של החסוי.
  9. מומלץ להצטרף לחשבון הבנק של הקשיש/ה או לחשבון בנק משותף, על מנת שלא יעשו בחשבונו פעולות כספיות שיסכנו את מצבו הפיננסי.
  10. ככל שהדבר ניתן, מומלץ לרשום הערת אזהרה על נכס המקרקעין שבבעלותו של הקשיש/ה.

 

חשבון בנק משותף ומהו סעיף "אריכות ימים".

חשבון בנק משותף הוא חשבון שבו רשום יותר מבעל חשבון אחד.

חשבון בנק משותף הוא פיתרון מצוין לבני זוג ולהורים מזדקנים המבקשים להיעזר בילדיהם בניהול הכספים. עם זאת, לא אחת קורה שבעלי חשבון משותף מגלים בעת פטירת אחד מבעלי החשבון, כי החשבון מוקפא עד שיימצא צו ירושה/צו קיום צוואה. חשוב לקבל החלטה מראש לגבי ניהול החשבון לאחר פטירת אחד הבעלים ולהסדיר את הנושא מול הבנק.

חשבון משותף עם הורה מזדקן חייב להתבצע בהחלטה משותפת של ההורה עם ילדיו.

לשותפות בחשבון עם הורה מזדקן יש השלכות רבות ויש להתייחס לנושא בכובד ראש, בטרם ההחלטה על ניהול כספי משותף. 

השתתפות בחשבון ההורה יכולה לפגוע בתחושת העצמאות של ההורה.

בנוסף, היא יכולה לערער יחסים בתוך המשפחה, ובמקרים קיצוניים היא עלולה גם להוביל לניצול או לבעיות אחרות של יחסי אמון.

חשוב להיות מודעים לבעייתיות זו ולנסות לשמור על שקיפות בניהול החשבון מול ההורה או מול שאר בני המשפחה. 

אם פתחתם או הצטרפתם לחשבון עם ההורה אין זה אומר כי הבעלות על הכספים והנכסים הקיימים בחשבון היא שווה. מידת השותפות נקבעת בהתאם לתנאים שהוסכמו בין שותפי החשבון.

בחשבון משותף כל אחד מן השותפים רשאי לפעול בחשבון בנפרד. השותפים חותמים בטופס פתיחת החשבון על הרשאה הדדית שלפיה הזכות ליתן הוראות בחשבון, כל עוד לא בוטלה בכתב, תהיה נתונה לכל אחד מהם לחוד. כל אחד מהשותפים רשאי לבטל את הרשאתו. במצב של ביטול הדדי רשאי הבנק לקבל הוראות בחשבון אך ורק מכלי השותפים ביחד.

מהו טופס "אריכות ימים"?

בעבר נהגו הבנקים להחתים לקוחות על טופס "אריכות ימים" שהורה לבנק במקרה של פטירת אחד מבני הזוג, להעביר את ניהול החשבון לבעל החשבון שנותר בחיים, כדי שיוכל להמשיך ולפעול בחשבון הבנק כרצונו ולמעשה להיות לבעלים היחיד בחשבון הבנק.

מומלץ לבעלי חשבון בנק משותף שחתמו על טופס אריכות ימים לוודא שהטופס בתוקף ולבדוק עם הבנק כל כמה זמן צריך לחדש את החתימה על הטופס.

 

נאמנויות

נאמנויות משמשות למטרות רבות ושונות. בין היתר, מוסד הנאמנות מאפשר לכם לדאוג לילדיכם גם כשלא תהיו כאן, ולכן הקמתו בצורה הנכונה מבחינה משפטית חשובה ביותר.

הנאמנות היא מוסד משפטי המשמש לניהול רכוש שלא ע"י בעליו, לטובת אדם אחר או מטרה כלשהיא.

היא בדרך כלל מתאימה להבטחת בריאותם ורווחתם בעתיד של ילדים בעלי מוגבלות – בין אם המוגבלות היא פיזית, מנטלית או שכלית, והיא מתאימה להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים הנאלצים לדאוג לילדיהם גם בבגרותם. 

נאמנות, שבה יש נאמן שפועל לפי רצון ההורים, יכולה לפתור שלל בעיות של ניהול הכספים, באמצעות יצירת חיץ משפטי בין כספי החסוי לבין כספי הירושה האחרים.

ההורה, יוצר הנאמנות, מכיר היטב את צורכי בנו החסוי, ויכול לתת הוראות ברורות לטיב השימוש בכסף. לדוגמה, המוסד שבו ישהה ילדו, טיפולים ייחודיים, שם המטפל וכיו"ב.

נוסף על כך, הדבר יכול לשחרר בני משפחה אחרים הטרודים בענייניהם ובמשפחתם הגרעינית מהטיפול היום יומי בחוסה. כדי להבטיח את רצון ההורים ואת הדאגה לצורכי החסוי, ניתן למנות מגן לנאמנות, למשל בן משפחה קרוב. האחרון אמנם יהיה פטור מהצורך היומיומי לטפל בענייני החסוי, ויוכל להמשיך ללא הפרעה בחייו, אך במקביל יוכל לשמש כיועץ לנאמנות בכל הקשור לצורכי החסוי, ואף ניתן להעניק לו סמכויות וטו שונות בעניינים מהותיים, כגון סוג המוסד שבו ישהה החסוי.

הנאמנות, או בשמה בלעז TRUST, הוא מושג משפטי המתאר מערכת של יחסים משפטיים שלפיהם מייסד הנאמנות, (Settlor), מעביר את הבעלות בנכסיו לידי נאמן (Trustee), ומעניק לנאמן זכויות לפעול בנאמנות על פי כתב נאמנות. לפי רוב, ביחד עם כתב הנאמנות, מפקיד מייסד הנאמנות גם "כתב משאלות" (Letter Of Wishes) שבו יביע את רצונו כיצד ינהלו הנאמנים את רכוש הנאמנות.

נאמנות מורכבת משלושה צדדים:

יוצר הנאמנות– בעל הרכוש, המחליט להקדיש חלק מרכושו לטובת אדם אחר או מטרה כלשהיא.

הנאמן– אדם או גוף עליו סומך יוצר הנאמנות, ועל פי כתב הנאמנות תעבור אליו הבעלות על הרכוש כשהוא מחויב לנהלו לטובת הנהנה.

הנהנה– האדם או הגוף לטובתו הוקמה הנאמנות והוא שיהנה מהרכוש או מפירותיו בהתאם לקביעת בעל הרכוש. הנהנה אינו מקבל את הרכוש לבעלותו.

ניתן ליצור נאמנות באחת משתי דרכים: 

באמצעות כתב נאמנות 

או 

באמצעות הוראות בצוואה. 

באפשרותכם לקבוע בכתב הנאמנות או בצוואתכם את מבנה הנאמנות, ולתת לנאמן הוראות מפורטות לפיהן יבצע את תפקידו. הנאמן חייב על-פי החוק למלא דו"ח על כל פעולותיו ולהציגו לפני הנהנה אחת לתקופה. אם הנהנה הוא פסול דין – יוצג הדו"ח לפני האפוטרופוס. נאמן אינו נדרש לכישורים מיוחדים – כל אדם אותו תבחרו ועליו אתם סומכים יוכל להיות נאמן על רכושכם. הנאמן יהיה אחראי לנכסים או לחשבון הנאמנות בהיבט הפיננסי וידאג לרווחת הנהנה ולמילוי כל צרכיו, או לקידום המטרה לשמה הוקמה הנאמנות, בהתאם לשיקול דעתו ובהתאם להוראותיכם.

לסיכום: 

נאמנויות משמשות למטרות רבות ושונות. בין היתר, מוסד הנאמנות מאפשר לכם לדאוג לילדיכם גם כשלא תהיו כאן, ולכן הקמתו בצורה הנכונה מבחינה משפטית חשובה ביותר.

העוקץ הניגרי והעוקץ הספרדי- על ירושות ומכתבי עוקץ.

אם טרם  קיבלתם מכתב עוקץ לתיבת המייל שלכם אז קיימות שתי אפשרויות לכך: או  שאתם ברי מזל ולפיכך נחסך מכם הסיכוי הקלוש ליפול בפח, או שזה ככל הנראה יגיע בקרוב, ולפיכך כדאי לכם לקרוא את ההמלצות המובאות כאן כדי לדעת איך להיערך לאפשרות הזו.

מידי פעם אני נתקל בלקוחות שמגיעים אלי עם  סיפור חדש הקשור למכתבי העוקץ, אשר ככל הנראה מסרבים להיעלם מן העולם ובמשך השנים תפוצתם אף גדלה נוכח מהפכת הדואר האלקטרוני המאפשר את תפוצת המכתבים בצורה אסטרונומית ללא עלויות המשלוח.

מהם אם כן אותם "מכתבי עוקץ" והאם באמת קיים סיכוי שמישהו הוריש לנו מיליונים מבלי שידענו על קשרי המשפחה עמו לפני מותו, או שמא המדובר בתרגיל הונאה מחוכם?

 

"העוקץ הניגרי" וכיצד הוא פועל?

מדובר  במכתבים הנשלחים מסתבר לכל רחבי העולם ולא רק לישראל המפרטים הצעות מפתות לעסקה המגלמת בתוכה ריווח עצום ללא כל מאמץ או סיכון מצידם של המסכימים.

ממש בהתחלה היו אלו מכתבים שנשלחו בדואר רגיל מגורמים שונים כגון בכירים במשטר הניגרי ( ומשום כך זכו לכינוי "העוקץ הניגרי") בהם ציינו הפונים כי ברשותם מיליוני דולרים שמקורם בעסקאות נפט ומכר אחרות אשר אין באפשרותם להוציא מהמדינה.

העסקה המוצעת היתה יחסית מאד פשוטה לפיה בתמורה לשימוש בחשבון הבנק של הנמען הציעו אותם נוכלים עמלות גדולות מהכספים שיפקדו בחשבונו.

בד"כ נתבקשו הנמענים למסור פרטים ראשוניים ובניהם פרטי חשבון בנק ולאחר מסירת הפרטים זייפו הנוכלים את ההרשאה למשיכת כספים. בשיטה אחרת בה פעלו ביקשו מ"הקורבן " לשלוח לניגריה "מכתב כוונות", שיעיד על קשר עסקי כביכול בין הצדדים ובתמורה הובטחו עמלות מכספים שיעברו דרך חשבונות הבנק שלהם עבור שירותים או סחורות שכביכול סופקו.

בכל המקרים לאחר יצירת הקשר הראשוני, נתבקש הקורבן להעביר סכומי כסף גדולים לחשבון מיוחד בחו"ל כדי לשכנע במצג שווא שהוא בעל יכולת כלכלית ובמרבית אם לא בכל המקרים בסופו של דבר הכספים מוצאים את דרכם אל הנוכלים בלי דרך חזרה                                    .

השנים נקפו והשיטות של הנוכלים עלו מדרגה ונוספו אף שיטות מרמה חדשות, כגון השקעה באגרות חוב הנושאות תשואה ריאלית גבוהה שכמובן אינן קיימות בפועל.

כך למשל לאחר המלחמה בעירק שנסתיימה בקריסת המשטר של סאדאם חוסיין  נולדה גרסה חדשה/ישנה אשר במסגרתה נשלחו מכתבים מגורם שהציג עצמו כמליונר מקומי המבקש עזרה להוציא את כספו מעיראק על ידי הפקדת הכסף בחשבון ה"קורבן" .

השיטה היא אותה שיטה כאשר בתמורה להסכמה הובטח ל"קורבן" לקבל אחוז מסוים מערכם של הכספים, וגם כאן לאחר יצירת הקשר נתבקש ה"קורבן" להפקיד כספים בחשבון בחו"ל עבור דמי טיפול ועמלות שונות.

ואיך אפשר בלי הצד היהודי אשר גם הוא באופן טבעי לא נפקד ממכתבי העוקץ. ואכן הצעות רבות נשלחו ל"קורבנות יהודים" קרובי משפחה של ניצולי שואה, שנדרשו להעביר כספים שכביכול "נשכחו" בבנקים, והשייכים לאותם ניצולי השואה, ואשר בתמורה לעמלה מועברים לגורמים שונים בעולם.

כאמור מהפכת האינטרנט אפשרה לנוכלים להגדיל את תפוצת המכתבים ללא עלויות כאשר הם נעזרים בכתובות דואר אלקטרוני. במידה ומוגשת תלונה נגדם למנהלי האתרים, בד"כ נסגרים חשבונות הדואר, אך הנוכלים יכולים בנקל לפתוח חשבון חדש תוך זמן קצר ויספקו לכם הסבר מניח את הדעת לכך.

גרסה מודרנית של העוקץ הניגרי הקרויה "העוקץ הספרדי".

 

מקרה אחד שהגיע לטיפולי לפני מס' שנים דמה להפליא למקרה אחר שפורסם לפני כן  בעיתון החרדי: "מקור לדעת".

באותו המקרה שפורסם בעיתון הנוכלים מספרד הצליחו ללכוד חרדים ברשתם, וניסו להוציא מהם עשרות אלפי שקלים ע"י עוקץ מתוחכם שסיפר על ירושה שממתינה מקרובי משפחתם.

ראוי לציין כי באותו המקרה דווח על ידי העיתון החרדי כי גם עורך הדין אליו פנו לקבל יעוץ משפטי, נפל בפח ככל הנראה ורק בשל תושייה של הלקוח ממש ברגע האחרון נמנע הנזק.

במקרה המדובר התקבל מכתב באנגלית מעו"ד בספרד באחד הבתים החסידיים שבישוב החרדי בית"ר עילית. במכתב כתב אותו "עו"ד מספרד" נטען עח ידי הכותב כי הוא אחראי על חלוקת ירושה של אישה שנפטרה לפני תקופה מסוימת, ושמה של האישה הוא כשם משפחתו של האברך. במכתב נאמר כי אותה אישה הורתה בצוואתה להוריש את כספה לאותו אברך מבית"ר עילית, שכן הוא כפי שנטען במכתב קרוב רחוק, מכיוון ששם משפחתו זהה לשמה. עוד נאמר במכתב כי המנוחה  מבקשת להוריש לאותו אברך את כספה, ובין היתר  ביקשה שיקראו לאחת הילדות שתיוולד על שמה. הסכום שאותה אישה  גלמודה הותירה אחריה עמד על למעלה מ-700 אלף יורו.

ראוי לציין כי אותו האברך שקיבל את המכתב, פקפק באמינותו, שכן מעולם לא שמע על אותה "קרובת משפחה" כביכול,  אך בדיקות ראשוניות שהוא ערך הבהירו לו כי אכן בספרד נפטרה אישה העונה לשם זה.

האברך עשה את המעשה הנכון מבחינתו ופנה לעו"ד ידוע כאן בישראל, על מנת שיתחיל לבדוק את שאר הנתונים, והאם אכן המקרה אינו זיוף. עוה"ד חזר לאברך כעבור מספר ימים, עם מסקנה כי אכן  מדובר במקרה אמיתי, כיוון שלפי בדיקותיו אותה אישה אכן נפטרה לפניי כחודשיים. גם קרבת המשפחה של האברך לאותה אישה נבדקה, ואכן אומת כי קיים קשר רחוק.

לאור הממצאים שלא העלו חשד כלשהו למעשה נוכלות החל האברך בהכנה לנסיעה לספרד ביחד עם עוה"ד, אך ממש ברגע האחרון החליט לפנות לשגרירות ספרד בישראל.

כשסיפר האברך את הסיפור לנציגי השגרירות הספרדית, התברר כי נפל למלכודת של קבוצת נוכלים מספרד.

לדברי הנציגים בשגרירות הספרדית מסתבר כי מספר חרדים כבר נפלו בפח של אותם נוכלים מתוחכמים שהצליחו להשיג מסמכים נכונים, ועבדו יחד עם עורכי דין מקומיים בספרד, ודרך רשת האינטרנט הגיעו לקרובי משפחה רחוקים. לדבריהם כאשר הגיעו לספרד התברר לאותם אנשים כי עליהם לשלם במזומן לעו"ד סך של  35,000 $ לשם פתיחת תיק  ולאחר ששילמו נעלמו הנוכלים.

כיצד נראה מכתב עוקץ?

להלן דוגמה למכתב עוקץ במקרה שמישהו מכם בכל זאת "יזכה" לקבל מכתב שכזה) הטעויות במקור) .

 

I am Barrister Nelson K.Graham, a solicitor at law, personal attorney to Mr.P.B.xxxx, a national Of your country, who used to work with Shell Development Company in Lome Togo. Here in after shall be referred to as my client. On the 21st of April 2000, my client, his wife and their only daughter were involved in a car accident along Nouvissi express Road. All occupants of the vehicle unfortunately lost there lives. Since then I have made several enquiries to your embassy here to locate any of my clients extended relatives this has also proved unsuccessful

 After these several unsuccessful attempts, I decided to track his last name over the Internet, to locate any member of his family hence I contacted you. I have contacted you to assist in repatriating the fund valued at US$20.5 million left behind by my client before it gets confiscated or declared unserviceable by the Security Finance Firm where this huge amount were deposited. The said Security Finance Company has issued me a notice to provide the next of kin or have his account confiscated within the next twenty one official working days.

Since I have been unsuccessful in locating the relatives for over 2 years now, I seek the consent to present you as the next of kin to the deceased since you have the same last names, so that the proceeds of this account can be paid to you. Therefore, on receipt of your positive response, we shall then discuss the sharing ratio and modalities for transfer. I have all necessary information and legal documents needed to back you up for claim. All I require from you is your honest cooperation to enable us see this transaction through I guarantee that this will be executed under legitimate arrangement that will protect you from any breach of the law. Please get in touch with me through the  above email for more details

 

Best Regards

Barr. NELSON K.GRAHAM.Esq

קיבלתם מכתב עוקץ? הנה כמה עצות שימושיות.

א. לזרוק את המכתב ולהימנע מכל קשר עם השולח. פשוט כך. העובדה שקיבלתם מכתב אינה צריכה להדיר שינה מעיניכם כל עוד אתם לא משתפים פעולה עם השולח ומפסיקים לאלתר כל קשר עמו.

ב. פי שתואר לעיל בעקבות מהפכת האינטרנט השימוש במכתבים באמצאות הדואר האלקטרוני מאפשר לנוכלים להגדיל את תפוצת המכתבים והם נעזרים בכתובות דואר אלקטרוני .לצערי במידה ותגישו תלונה למנהלי האתר, הם יוכלו לכל היותר לסגור את חשבון הדואר אך הנוכל יוכל בנקל לפתוח חשבון חדש תוך זמן קצר ויספק הסבר לפתיחת החשבון החדש לפיכך נראה לי כי הגשת תלונה למנהלי האתר ממנו נשלח המכתב אינה אפקטיבית.

ג. בכל מקרה חשוב מאד לא למסור פרטים מזהים שלכם ולא למסור בשום פנים ואופן פרטי חשבון בנק לגורמים לא מוכרים או לשלוח צילום של דרכון או כל מסמך אחר לכתובת הנוכל.

ד. כדי להיות ממש רגועים אני ממליץ לפנות לסניף הבנק בו הנכם מנהלים חשבונות, ולעדכן את פקידי הבנק על הפניה אליכם ולבקש מהם לקבל עדכון מיידי על כל פניה חשודה או בקשה להעברת כספים מהחשבון.

ה. מומלץ להגיש תלונה במשטרת ישראל למרות שאני בספק כי התלונה תביא ללכידת הנוכלים.

ו. אם בכל זאת אתם חושבים שאולי מדובר במכתב אמיתי רצוי להתייעץ עם עו"ד מנוסה בתחום אשר בוודאי יוכל לעזור לכם לפתור את התעלומה ואולי להוביל אתכם בבטחה אל חוף מבטחים או כל הדרך אל הבנק.

ז. לפני שאתם פונים לעו"ד מומלץ לערוך השוואה פשוטה בין המסמכים שנשלחו לכם לבין מסמכים אחרים דומים הקיימים בישראל ובעולם ואשר נשלחו לנמענים נוספים וזאת על ידי חיפוש פשוט באתרי אינטרנט. החיפוש יכול להיות מבוצע לפי מילות מפתח שמופיעות במכתב שנשלח אליכם. במידה ותתחוור לכם מהשוואה בין המסמך שקיבלתם למסמכים אחרים המופצים באתרי אינטרנט שונים, תמונה עובדתית ברורה שאינה מותירה כל מקום לספק, לפיה המכתב דומה ברובו למכתבים אחרים שנשלחו למס' רב מאד של אנשים בישראל ובעולם, הרי שמדובר בשיטת עוקץ המכונה "העוקץ הניגרי".

 

לסיכום:

המאפיינים של מכתבי העוקץ חוזרים על עצמם. המרכיבים לזיהוי הינם: סכומי עתק, עמלות שמנות למקבלי המכתב, סיפור שהסבירות שלו נמוכה, עורך דין או איש מפתח בכיר שמוכן לעזור בהעברת הכסף ולרוב גם לחץ זמן לסיום הטיפול. למרות שהסיפורים נראים דמיוניים הרי שהנוכלים יודעים שימצא הפתי שיסתנוור מהאפשרות לעשות כסף גדול. במקרה הנ"ל לאחר יצירת הקשר עם הנוכלים, יקבל הקורבן פרוט מדויק של הוצאות אחרונות כיד הדמיון הטובה של הנוכלים, הדרושות לפני העברת הכספים. מה הם כמה אלפי דולרים לעומת מיליוני הדולרים שנמצאים בדרך!

 הלקח הוא שגבינה חינם יש רק במלכודת עכברים!

 

דילוג לתוכן